Principy terapeutické práce
Bezpečí
pozitivní a bezpečný terapeutický vztah a vytvoření bezpečného prostředí, kde může být dítě samo sebou - důležitá je vnímavá přítomnost a blízkost
Růst
podporujeme u dítěte kompetenci žít svůj život a řešit své problémy - rozvíjíme jeho kompetenci myslet, orientovat se, jednat, rozhodovat se, přebírat odpovědnost a být samo sebou
Prožitek
všechno se odehrává v činnosti, v dialogickém jednání, v interakci - během setkání využíváme hru, pohyb, práci, umění (arteterapie, terapie hrou, dramaterapie)
Terapeutické intervence
terapie
léčebně-pedagogická terapie:
terapeuticko-pedagogické cvičení a programy zaměřené na podporu dítěte ve vývoji, reedukaci, resocializaci a kompenzaci problémů
diagnostika
léčebně-pedagogická diagnostika:
zjištění aktuální vývojové úrovně, určení problémů v jednotlivých oblastech vývoje
poradenství
terapeuticko-pedagogické poradenství rodině:
podpora a provázení, poradenství v oblasti výchovy, rodinných vztahů, rodičovských kompetencí
Principy
Respekt k jedinečnosti.
Respektovat dítě jako jedinečnou osobnosti. Odborně mapovat aktuální vývojový stav dítěte s predikcí budoucího vývoje. Tímto způsobem zabezpečit dítěti dostatek individuálních podnětů pro další vývoj.
Empatie.
Práce s dítětem bude úspěšná jen díky laskavému a empatickému pochopení dítěte v jeho celistvosti. Děti se „otevřou“ pouze důvěryhodnému a citlivému člověku. Nezaměřujeme se pouze na symptomy.
Porozumění.
Porozumět dítěti znamená vycítit to, čím je jeho mysl naplněná, symbolicky řečeno „to co ho chytí za srdce a čeho chce svým konáním dosáhnout“. Dítě - tvůrce svého vývinu. Dítě je tvůrcem svého vývinu, tento proces není tvořen terapeutem, ale terapeut vytváří prostor s potřebnými podněty.
Východiska přístupu
V intervenci nejde o odstraňování těžkostí ze života dítěte, ale o učení se, jak tyto těžkosti a nepříznivé okolnosti zvládnout. Dítě a rodina se společně spolupodílí na změně.
Dítě vnímáme jako jedinečnou bytost a odmítáme jeho kategorizaci a škatulkování vyjmenováním jeho odlišností a problémů. To však neznamená, že nevnímáme poruchy a odlišnosti dítěte, s kterými pracuje.
Vnímáme je jako nedílnou součást konkrétního člověka, který jim přisuzuje význam v kontextu svého života. Jde o komplexním přístupu k jedinečnosti dítěte.
Aktivity a techniky
V průběhu terapeuticko-pedagogického setkání nabízíme dítěti aktivity na podporu a rozvoj jednotlivých percepčně-motorických a kognitivních funkcí (hrubá motorika, jemná motorika, pozornost, zrakové a sluchové vnímání, řeč, grafomotorika). Společně pracujeme na rozvoji osobnosti dítěte a jeho kompetencí.
V praxi využíváme prvky jednotlivých terapeutických přístupů, které kombinujeme s expresívními terapiemi (arteterapie, psychomotorická terapie, ergoterapie, Montessori terapie, terapie hrou, dramaterapie). Jednotlivé techniky jsou vždy individuálně přizpůsobené jedinečnosti dítěte.
Cílem využívaných terapií v terapeuticko-pedagogické intervenci je porozumět a pomoci dítěti a rodině při identifikaci a řešení „problému” v průběhu jeho (celo) životní cesty.
Díky této podpoře se dítě:
- učí lépe pracovat s emocemi
- rozvíjí své schopnosti
- získává větší sebedůvěru.