Rodinna terapie praha

Principy terapeutické práce

Bezpečí

pozitivní a bezpečný terapeutický vztah a vytvoření bezpečného prostředí, kde může být dítě samo sebou - důležitá je vnímavá přítomnost a blízkost

Růst

podporujeme u dítěte kompetenci žít svůj život a řešit své problémy - rozvíjíme jeho kompetenci myslet, orientovat se, jednat, rozhodovat se, přebírat odpovědnost a být samo sebou

Prožitek

všechno se odehrává v činnosti, v dialogickém jednání, v interakci - během setkání využíváme hru, pohyb, práci, umění (arteterapie, terapie hrou, dramaterapie)

Terapeutické intervence

terapie

léčebně-pedagogická terapie:

terapeuticko-pedagogické cvičení a programy zaměřené na podporu dítěte ve vývoji, reedukaci, resocializaci a kompenzaci problémů

diagnostika

léčebně-pedagogická diagnostika:

zjištění aktuální vývojové úrovně, určení problémů v jednotlivých oblastech vývoje

poradenství

terapeuticko-pedagogické poradenství rodině:

podpora a provázení, poradenství v oblasti výchovy, rodinných vztahů, rodičovských kompetencí

Principy

Respekt k jedinečnosti.

Respektovat dítě jako jedinečnou osobnosti. Odborně mapovat aktuální vývojový stav dítěte s predikcí budoucího vývoje. Tímto způsobem zabezpečit dítěti dostatek individuálních podnětů pro další vývoj.

Empatie.

Práce s dítětem bude úspěšná jen díky laskavému a empatickému pochopení dítěte v jeho celistvosti. Děti se „otevřou“ pouze důvěryhodnému a citlivému člověku. Nezaměřujeme se pouze na symptomy.

Porozumění.

Porozumět dítěti znamená vycítit to, čím je jeho mysl naplněná, symbolicky řečeno „to co ho chytí za srdce a čeho chce svým konáním dosáhnout“. Dítě - tvůrce svého vývinu. Dítě je tvůrcem svého vývinu, tento proces není tvořen terapeutem, ale terapeut vytváří prostor s potřebnými podněty.

Východiska přístupu

V intervenci nejde o odstraňování těžkostí ze života dítěte, ale o učení se, jak tyto těžkosti a nepříznivé okolnosti zvládnout. Dítě a rodina se společně spolupodílí na změně.

Dítě vnímáme jako jedinečnou bytost a odmítáme jeho kategorizaci a škatulkování vyjmenováním jeho odlišností a problémů. To však neznamená, že nevnímáme poruchy a odlišnosti dítěte, s kterými pracuje.

Vnímáme je jako nedílnou součást konkrétního člověka, který jim přisuzuje význam v kontextu svého života. Jde o komplexním přístupu k jedinečnosti dítěte.

Aktivity a techniky

V průběhu terapeuticko-pedagogického setkání nabízíme dítěti aktivity na podporu a rozvoj jednotlivých percepčně-motorických a kognitivních funkcí (hrubá motorika, jemná motorika, pozornost, zrakové a sluchové vnímání, řeč, grafomotorika). Společně pracujeme na rozvoji osobnosti dítěte a jeho kompetencí.

V praxi využíváme prvky jednotlivých terapeutických přístupů, které kombinujeme s expresívními terapiemi (arteterapie, psychomotorická terapie, ergoterapie, Montessori terapie, terapie hrou, dramaterapie). Jednotlivé techniky jsou vždy individuálně přizpůsobené jedinečnosti dítěte.

Cílem využívaných terapií v terapeuticko-pedagogické intervenci je porozumět a pomoci dítěti a rodině při identifikaci a řešení „problému” v průběhu jeho (celo) životní cesty.

Díky této podpoře se dítě: